BAZA WIEDZY

Wskaźniki, które powinieneś mierzyć w e-commerce

Prowadząc biznes e-commerce ważne jest, aby śledzić pewne wartości a na podstawie wyciągniętych wniosków podejmować odpowiednie decyzje strategiczne czy biznesowe.

Prowadząc biznes e-commerce ważne jest, aby śledzić pewne wartości a na podstawie wyciągniętych wniosków podejmować odpowiednie decyzje strategiczne czy biznesowe. W tym artykule omówimy niektóre z kluczowych wskaźników, a także powiemy jak można je interpretować.

Istnieje kilka kluczowych wskaźników, które firmy e-commerce powinny śledzić.

Wielkość sprzedaży

Ta wartość mówi o tym ile produktów sprzedaje Twoja firma w danym okresie czasu. Jest to dobry wskaźnik ogólnego zapotrzebowania na Twój produkt lub usługę. Jeśli widzisz spadek wielkości sprzedaży, być może jest to dobry powód do tego, aby pochylić się nad swoim biznesem i wprowadzić pewne zmiany w jego funkcjonowaniu czy też w przyjętej strategii marketingowej.  Oczywiście mowa o spadkach w dłuższej perspektywie czasu. Inaczej będzie to wyglądać w przypadku produktów, na które zapotrzebowanie jest stałe a trend się nie zmienia, a inaczej np. w przypadku produktów sezonowych. W pierwszym przypadku możemy porównywać sprzedaż z miesiąca na miesiąc. Natomiast w przypadku produktów sezonowych np. choinki świąteczne musimy wziąć pod uwagę sezon do sezonu.

Współczynnik konwersji

Kolejnym ważnym elementem, który powinieneś monitorować jest współczynnik konwersji, czyli procent odwiedzających Twoją stronę, którzy podejmują określone działania takie jak np. dokonanie zakupu. Niski współczynnik konwersji może wskazywać, że Twój sklep nie jest prawidłowo dostosowany do użytkownika lub skutecznie ukierunkowany na wykonanie określonego celu jakim jest zakup. Jeśli zauważysz nagły spadek współczynnika konwersji bardzo ważne jest, aby jak najszybciej znaleźć tego powód i wprowadzić wymagane usprawnienia. 

Źródła ruchu

Trzecim wskaźnikiem są źródła ruchu w Twoim serwisie. Wskaźnik ten pokaże Ci z jakiego źródła pochodzą Twoi klienci. Czy są to wyniki organiczne, czy są to kampanie płatne w Google, czy są to kampanie płatne na Facebooku, czy są to media społecznościowe czy jakiekolwiek inne źródło ruchu. Może to dać Ci pojęcie o tym, które kanały marketingowe są najbardziej skuteczne i w które warto dalej inwestować, a z których być może zrezygnować lub ograniczyć wydatki. Dzięki temu Twoje działania będą jeszcze lepiej dopasowane do odbiorców. Wiedza na temat źródeł ruchu na stronie pozwoli Ci także sporo zaoszczędzić, ponieważ jeżeli będziesz wiedział, że dany kanał reklamowy czy marketingowy nie działa lub nie funkcjonuje jak należ, czy tez nie spełnia Twoich oczekiwań. Będziesz mógł wprowadzić w nim pewne usprawnienia czy też zmniejszyć na niego nakłady finansowe przekładając je na działania, które przynoszą największe efekty. Narzędziem, które pozwoli na dokonanie takiej analizy jest dobrze wszystkim znany – Google Analytics.

Wartość koszyka

Kolejny wskaźnik to średnia wartość koszyka lub średnia średnia wartość zamówienia. Ta metryka mówi o średniej kwocie jaką wydają klienci dokonując zakupu w Twoim sklepie. Wyższa średnia wartość zamówienia czy też koszyka, wskazuje na to, że klienci są zadowoleni z Twoich produktów, potrzebują ich i są skłonni wydać na nie więcej pieniędzy. Jeśli jednak widzisz spadek średniej wartości zamówienia, być może jest to dobry czas na wprowadzenie w swoim sklepie pewnych usprawnień lub wprowadzenie elementów, których zadaniem jest podniesienie średniej wartości zamówienia, czyli np. produktów cross-sell, zwiększających wartość koszyka i zamówienia. Są to produkty będące akcesoriami czy dodatkami do produktów, które klient dodał do koszyka. Chodzi tutaj o to, że możesz zaproponować klientowi produkt, który będzie uzupełnieniem produktu, na który się zdecydował. Na przykład jeżeli klient zdecydował się na zakup felg do swojego samochodu konieczne będzie także, aby (jeżeli oczywiście nie ma ich w zestawie) dokupił śruby aby mógł je zamontować. Jeżeli kupuje felgi zapewne potrzebuje także opon. Być może je ma, ale jest szansa, że one także wymagają zmiany i albo teraz albo za jakiś czas klient będzie potrzebował je wymienić. Proponując mu to jest duża szansa, że zdecyduje się on na powiększenie swojego koszyka o dodatkowe produkty.

Wskaźnik utrzymania klienta

Ostatnim wskaźnikiem jest wskaźnik utrzymania klienta. Pokazuje on jaka część klientów decyduje się powrócić do sklepu, aby dokonać kolejnego zakupu. Wysoki współczynnik utrzymania klienta świadczy o tym, że klienci są zadowoleni z Twoich produktów, z obsługi w Twoim sklepie internetowym i chętnie wracają, aby dokonywać kolejnych zakupów. Jest to dla Ciebie bardzo dobry znak. Jeśli jednak widzisz spadek współczynnika utrzymania klientów, klienci nie wracają już tak chętnie jak kiedyś, warto poszukać elementów, które mogły to spowodować. Bardzo ważne jest to, aby utrzymywać stałą relację z klientami np. poprzez media społecznościowe czy regularnie wysyłany newsletter. Oczywiście inaczej będzie to wyglądać w przypadku, gdy sprzedajemy produkty potrzebne najczęściej tylko raz np. trampoliny ogrodowe, a inaczej będzie to wyglądać w przypadku, gdy sprzedajemy produkty zużywające się takie jak np. kosmetyki. W tym drugim przypadku budowanie stałej relacji z klientami jest dużo ważniejsze. 

Podsumowanie

To tylko niektóre z kluczowych wskaźników, które firmy e-commerce powinny śledzić. Dzięki monitorowaniu tych wskaźników masz stały wgląd w sytuację swojego biznesu, a na podstawie ich interpretacji możesz podejmować świadome decyzje dotyczące strategii marketingowej, produktowej czy cenowej. Interpretując te metryki pamiętaj, że nie ma tutaj magicznej złotej liczby. Kluczowe jest to, aby robić to regularnie i szukać pojawiających się trendów. Jeśli zauważysz nagły spadek, w którymś z wskaźników warto, aby znaleźć tego przyczynę jak najszybciej to możliwe.

POBIERZ DARMOWY E-BOOK

Chcesz poznać 10 najczęstszych
problemów firm w internecie?

Pobierz nasz darmowy e-book i dowiedz się, jakie błędy najczęściej hamują rozwój firm w sieci. Poznaj praktyczne rozwiązania, które pomogą Ci uniknąć tych pułapek i skutecznie zwiększyć sprzedaż oraz widoczność w internecie.

premiera e-booka już 1 marca 2025

10 najczęstszych problemów firm w internecie

Zapisz się na premierę e-book'a i dowiedz się, jakie błędy najczęściej hamują rozwój firm w sieci. Poznaj praktyczne rozwiązania, które pomogą Ci uniknąć tych pułapek i skutecznie zwiększyć sprzedaż oraz widoczność w internecie.