Blog Details

  • Home
  • Identyfikacja wizualna – jak zbudować wizerunek firmy?
branvity_jak_wazna_jest_identyfikacja_wizualana

Identyfikacja wizualna – jak zbudować wizerunek firmy?

Zastanawiałeś się kiedykolwiek, jak wyglądała droga do popularności wielu marek? Od czego się zaczęło i w jaki sposób zaistniały one na rynku? Dlaczego niektóre firmy jesteś w stanie rozpoznać po znaku graficznym, który oprócz pewnego symbolu nic nie przedstawia? Sedno tkwi w identyfikacji wizualnej. Czym tak naprawdę jest identyfikacja wizualna i dlaczego jest tak ważna?

Co to jest identyfikacja wizualna i czemu służy?

Identyfikacja wizualna to sposób prezentowania firmy. Jest to budowanie jej tożsamości i świadomości na rynku. Według niektórych jest to “ubranie” firmy, które sprawia, że staje się ona rozpoznawalna. System identyfikacji wizualnej ma na celu wykreowanie spójnej koncepcji prezentacji firmy, która nawiązuje do misji i strategii funkcjonowania. W jakim celu? Przede wszystkim po to, by zbudować rozpoznawalność firmy, poprawić jej pozycję na rynku i wzmocnić jej konkurencyjność. Klient, na którego siłą rzeczy oddziałuje identyfikacja wizualna, jest w stanie nie tylko rozpoznać ją w gąszczu innych marek, ale przede wszystkim przywiązuje się do niej i nabiera zaufania.

Jakie są elementy identyfikacji wizualnej?

Chcesz, aby Twoja firma była rozpoznawalna na zewnątrz? Ma wyróżniać się spośród tłumu i wywoływać pozytywne skojarzenia? Chcesz, aby potencjalni klienci utożsamiali się z nią? U podstaw tego wszystkiego leży właśnie identyfikacja wizualna firmy. Jest ona składową wielu elementów, które oddziałują na nasze zmysły. Jest to Twoja wizytówka!

Wśród elementów identyfikacji wizualnej możemy wyróżnić między innymi:

  • logotyp,
  • kolorystykę,
  • krój i wielkość czcionek,
  • stronę internetową,
  • wygląd produktów i opakowań,
  • szatę graficzna materiałów marketingowych,
  • druki firmowe.

Czym cechuje się dobra identyfikacja wizualna?

Kształtowanie wizerunku firmy jest procesem ciągłym. Chcąc zbudować świadomość marki, musimy nieustannie pracować nad jej wizerunkiem. Pierwszym krokiem jest właśnie stworzenie identyfikacji wizualnej. Jednak ta, by była skuteczna, musi charakteryzować się pewnymi cechami. Przede wszystkim musi być ona dopasowana do charakterystyki firmy. Musi być zgodna z jej polityką i uwzględniać wartości, jakie chce ona przekazać. System identyfikacji wizualnej powinien być unikalny i przejrzysty, a przy tym zapamiętywalny. Najważniejsza jednak jest jego spójność.

Dlaczego spójność elementów identyfikacji wizualnej jest ważna?

Może się wydawać, że dla profesjonalistów, stworzenie logo,  czy wymyślenie kolorystyki, nie jest niczym szczególnie trudnym. W całym procesie tworzenia identyfikacji marki najtrudniejsze jak tak naprawdę zachowanie spójności wszystkich elementów. Spójny i konsekwentny przekaz płynący z wizerunku marki sprawi, że ta będzie widoczna na tle konkurencji. Warto pamiętać, że logotyp, strona internetowa czy szata graficzna materiałów reklamowych są częścią jednej i tej samej układanki. Ta z kolei wysyła do otoczenia pewne komunikaty. Klient stykając się z poszczególnymi elementami identyfikacji wizualnej, musi mieć pewność, że wciąż ma do czynienia z tą samą firmą. Konsekwencja jest jednym z przepisów na sukces!